artykuł sponsorowany

Artykuł sponsorowany – co to jest?

Artykuł sponsorowany powstaje w celu stworzenia sugestywnej reklamy, która w nienachalny sposób powinna zachęcić potencjalnego klienta do zakupu danego produktu lub skorzystania z usługi. Specjaliści SEO bardzo dbają o to, by w artykułach sponsorowanych zawarta była treść możliwie najwyższej jakości. Po czym możemy odróżnić artykuły sponsorowane od innych artykułów?

Czy istnieje recepta na idealny artykuł sponsorowany?

Artykuły sponsorowane trafiają dzisiaj w większości do Internetu, jeszcze w latach 90 – tych ich zdecydowaną przewagę dało się zauważyć w prasie. Dziś ich obecność w gazetach drukowanych da się zauważyć, ale nie ma już aż tak dużej siły rażenia, ponieważ większość redakcji inwestuje przede wszystkim w strony internetowe. To, co będzie odróżniało artykuł sponsorowany od typowego artykułu, możemy zauważyć w charakterystycznej grafice zachęcającej czytelnika do zapoznania się z treścią, dodatkowy plus stanowić może także logotyp wraz z dołączonym linkiem, stanowiącym odnośnik do firmowej strony internetowej, gdzie znajdziemy więcej informacji na temat produktu czy usługi, które na ten moment nas interesują.

Co powinno się w nim znaleźć?

Aby artykuł sponsorowany spełnił swoje zadanie i stał się dobrym nośnikiem promocyjnym, trzeba w nim zawrzeć wszelkie aktualne informacje, które mogą wzniecić ciekawość w potencjalnym odbiorcy. Stale uczula się copywriterów, by nie pisać w zbyt nachalny i nadmiernie wyluzowany sposób, ponieważ efekt może być totalnie odwrotny do zamierzonego. Reklama przyciągać powinna w sposób dyskretny i niewymuszony. Jeśli po przeczytaniu klient wyraża natychmiastową chęć zapoznania się z ofertą – oznacza to, że artykuł sponsorowany spełnił swoją funkcję. Dla copywriterów trudnym orzechem do zgryzienia jest pisanie o produktach i usługach tak, by nadmiernie do nich nie nawiązywać. Wszystkie zalety i atuty czytelnik powinien wyczytać “pomiędzy wierszami” treści artykułu. Jeśli tworzymy reklamy na temat nowych komputerów, możemy umieścić je w artykułach sponsorowanych podejmujących szeroki temat nowoczesnych technologii informatycznych w 2021 roku. Tworzenie contentu na temat niezwykle dziś modnej fotowoltaiki to okazja do wypromowania paneli słonecznych oraz dachów solarnych. Artykuł sponsorowany wraz z kolejnymi, reprezentującymi daną branżę, stwarza rodzinę linków, które wielu konsumentom mogą pomóc w podejmowaniu decyzji co do zakupów i usług.

Artykuł sponsorowany a prawo prasowe

Zasady współczesnego prawa prasowego mówią, że artykuły sponsorowane należy wyodrębniać na tle innych tekstów przeznaczonych do publikacji. Opis także ma znaczenie. Treść zawarta w artykule sponsorowanym nie powinna dosłownie pobudzać do działania o profilu typowo marketingowym, ponieważ w wielu przypadkach zbyt dosadne kierowanie oferty do potencjalnego klienta może zniechęcić go do nawiązywania dalszej komunikacji. Wiele firm dopiero wchodzących na rynek niestety o tym zapomina.

Komu zlecić napisanie artykułu?

Najlepsze pod kątem technicznym i merytorycznym artykuły sponsorowane piszą copywriterzy działający w branży SEO co najmniej 2 lata. Nie do końca w tej kwestii można zaufać zupełnym nowicjuszom. O ile zapał do pisania i umiejętność “sprzedania się” to cechy niezwykle wartościowe i pomocne, jeśli chodzi o pisanie w sieci STRICTE, o tyle w przygotowywaniu treści sponsorowanych potrzebne jest pewne wyważenie i dyskretny język, którego nabiera się z upływem czasu. Oczywiście, nie uważamy, że nie istnieje copywriter, który na samym początku swojej kariery zawodowej nie potrafiłby stworzyć dobrego artykułu sponsorowanego. Wiele zależy od indywidualnych propozycji i wyczucia branży, o której się pisze. Współpraca z profesjonalistami pomoże nam jednak uniknąć wpadek, opóźnień, korekt, a także strat finansowych, jeśli w przypadku źle skonstruowanego artykułu sponsorowanego konieczne będzie szukanie kolejnego specjalisty SEO, by artykuł sponsorowany spełnił swoje zadanie tak, jak ustalono we wcześniejszych briefach.